Souboj mezi umělou inteligencí a učiteli začíná 

Ilustrace: Leonardo AI

Jakmile na scénu vstoupil GPT-4, učitelé, školy, univerzity, vzdělávací platformy i kouči z celého světa zaznamenali zvýšený tep a pocit nejistoty. Ale proč? Co mohlo přimět tyto instituce a jedince, kteří se zabývají výukou a zdokonalováním životů lidí, aby se začali bát nového hráče na trhu, zvláště pokud sám není člověkem? Je strach z AI oprávněný, nebo zda bychom se mu spíše měli smát?

Představme si scénář: Jste osobnostní kouč a právě jste přišel s novým 7bodovým plánem, jak dosáhnout úspěchu v životě. Vaše podnikání začíná kvést a vy pomalu získáváte audienci a renomé. Pak se ale objeví GPT-4, který dokáže vygenerovat 7bodový plán k úspěchu zcela zadarmo. A co víc, jeho plán může mít 12 bodů, 20 bodů nebo dokonce 42 bodů – jak moc komplexní ho chcete? A během pár měsíců osloví přes 100.000.000 uživatelů. V téměř jakémkoli jazyce. Je trpělivá, naslouchá a jednoduše odpovídá tak, že by tomu rozumělo i malé sítě. A najednou se vaše metoda stává minulostí, zatímco GPT-4 si začíná přebírat vaše klienty a válcuje vám podnikání. To vše za pár dolarů měsíčně. Je to opravdu děsivá představa, nemyslíte?

A to není všechno. Vzdělávací platformy a učitelé se často spoléhají na svou výjimečnou úroveň znalostí a zkušeností ve svých oborech. Ale co když GPT-4 může vygenerovat informace a rady, které jsou stejně dobře informované jako ty nejlepší odborníci v oboru? Dovedete si představit, že byste začali konkurovat s AI, která může během několika sekund vyřešit problémy a odpovědět na otázky, na které byste si musel vzpomenout nebo prohledávat zdroje? Je to jako snažit se závodit s autem na dálnici, když šlapete na holandském kole.

Navíc GPT-4 může být nejen rychlejší a efektivnější než vzdělávací instituce a kouči, ale také může nabídnout své služby zcela zdarma. Jak jí tedy mohou konkurovat, když jim GPT-4 nabídne konkurenci v podobě levného, okamžitého a nekonečně flexibilního poradenství? To je jako když vám nabídnou cestování letecky za cenu dotované jízdenky na městskou dopravu. Jak se s tím člověk může poprat?

Je to skutečně tragický příběh: v jednom rohu ringu máme učitele, kteří se celý život věnovali svému řemeslu a mají něco cenného, co nabídnout. V druhém rohu vidíme GPT-4, umělou inteligenci s obrovským množstvím znalostí a schopností, která se může měnit a učit se v reálném čase. Je to jako když se David setká s Goliášem, ale Goliáš je tentokrát robotický obr, který nezná slitování.

A co takhle kreativita? Je to oblast, ve které by měli lidé excelovat, ale s GPT-4 se zdá, že ani zde nemají šanci. Však GPT-4, navzdory tomu, že je umělá inteligence, může být stejně kreativní jako skutečný člověk, dokáže přijít s novými nápady, které překvapí i nejzkušenějšího kreativce. Vždyť co je kreativa? Kombinování vnějších vjemů a informací. A těch má AI bambilionkrát více. Je to jako snažit se soutěžit s Piccasem, když máte jen voskové barvičky a novinový papír.

Ale je to opravdu tak zlé, jak to zní? Možná bychom měli přestat vnímat GPT-4 jako hrozbu a začít ho vnímat jako příležitost. Možná by kouči, učitelé a vzdělávací instituce mohli spolupracovat s GPT-4, využívat jeho schopností a znalostí k vytvoření ještě lepších výukových zážitků. Společně by mohli tvořit tým, který by byl silnější než kdokoli jiný.

A tak, ačkoliv se zdá, že GPT-4 představuje hrozbu pro tradiční zdroje vzdělání, možná bychom se spíše měli zaměřit na to, jak může GPT-4 zlepšit a rozšířit to, co oni nabízejí. Nezapomeňme, že i nejsilnější superhrdinové někdy potřebují pomoc a že i nejchytřejší umělá inteligence může mít své mezery. Společně by mohli tvořit dynamické duo, které by vzdělávání posunulo do nové éry, s neomezenými možnostmi a potenciálem k dosažení úspěchu, který by byl dříve nepředstavitelný.

Takže ano, GPT-4 může být strašákem, který vyděsí některé lidi. Ale když se podíváme blíže, možná zjistíme, že je to spíše příležitost než hrozba. Je čas překonat strach, vzít GPT-4 za ruku a společně vytvořit svět, ve kterém je vzdělávání přístupnější, efektivnější a zábavnější než kdy dříve.

A když se nám podaří najít rovnováhu mezi lidskou kreativitou, empatií a zkušenostmi na jedné straně a GPT-4 se svým obrovským množstvím znalostí, rychlostí a efektivitou na straně druhé, možná zjistíme, že jsme díky tomu dokázali vytvořit nejen lepší vzdělávací systém, ale i lepší svět.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru
Tvorba webových stránek: Webklient