S měsíčním předstihem oproti původnímu plánu byl v nevelkém lázeňském městečku na severu Moravy Klimkovice dnes otevřen tzv. nakloněný rondel. Kruhový objezd místo bývalé nepříliš přehledné a oblíbené křižovatky však pomůže nejenom obyvatelům tohoto městečka na Novojičínsku, ale denně i tisícům řidičů, kteří směrují z Ostravy po dálnici směr Olomouc, Brno a Praha. Již za několik dní má totiž dojít k uzavření klíčového Klimkovického tunelu na dálnici a bez plynulé objízdné trasy by se cestování automobilem stalo hodně problematické.
„I během samotné stavby město zažilo nepříjemné dopravní komplikace, když byl tunel neprůjezdný kvůli autonehodám. Nejhorší situace nastala hned poprvé 12. června, kdy v tunelu hořelo osobní auto. Naposledy to bylo 23. července kvůli převrácenému kamionu,“ prozradil starosta Klimkovic Jaroslav Varga.
Klimkovice usilovaly o kruhový objezd mnoho let. Předchozí pokusy ale vždy ztroskotaly na nesouhlasném stanovisku dotčených orgánů zejména kvůli příliš prudkému sklonu vozovky ve směru od Bílovce. „Obava z toho, že se v zimě do kopce ve směru od Bílovce nerozjedou kamiony byla důvodem k zamítnutí předchozích návrhů. Proto musel projektant narovnat příjezd ke kruhovému objezdu a sklon posunout dále,“ vysvětlil náměstek moravskoslezského hejtmana Jakub Unucka. Vyřešit problém ke spokojenosti příslušných institucí i stavbařů se podařilo až nestorovi mezi projektanty kruhových objezdů Tomáši Malinovi, který se dokázal vypořádat s technickými i také administrativními překážkami.
„Stavbu kruháče se podařilo urychlit také díky tomu, že nám přálo počasí. Naše pracovníky sice potrápila extrémní vedra, ale na druhou stranu moc nepršelo, což pro nás bylo výhodou, protože déšť znemožňuje mnohé zemní práce, nebo pokládku živice,“ sdělil výrobní ředitel společnosti Jankostav Jiří Tvardek. Během stavby se firma potýkala s několika problémy. Například se zjistilo, že kanalizace u rondelu je zborcená, a tudíž nepropustná, a musela se opravit. Složité bylo technologicky vyřešit napojení jednotlivých příjezdových silnic, protože jsou v různých výškách.
„Bylo náročné křižovatku na úvod správně založit, aby měla ve všech místech požadovaný sklon a dobře z ní odtékala voda. Po zahájení stavby a skrývce povrchu se navíc ukázalo, že skutečné podloží neodpovídá předpokladům v projektu. Dlažební kostky pod asfaltem ve směru na Bílovec byly položeny přímo do nestabilního písečného podloží. Nalézt řešení, které by zaručilo trvanlivost a nemělo vliv na kvalitu stavby, trvalo několik týdnů,“ doplnil Jiří Tvardek.
Velkou výhodou nové křižovatky je, že se dá bezpečně projít z každé strany. I toto řešení umožnil neobvykle navržený sklon rondelu. Okružní křižovatka také v budoucnu při uzavření dálničního tunelu poskytne lepší možnost odbočení z okrajových částí města, což bez případného zásahu dopravní policie v minulosti býval kvůli nekonečnému proudu vozidel v podstatě neřešitelný problém. Vedení města věří, že zvládat obdobné okamžiky navíc pomůže Městská police Klimkovice, která by měla začít fungovat už letos na podzim.